- [Pt

10 LAl CUJUO DL . OO mnmr LMoo CRJLC | s
B6/86/20B6 13:89 32134388 KONTOR OG SEKRETARTJ SIDE @©1/87
pressans faglige utvalyg

PFU Radhusgt. 17. Postboks 44, Sentrum 0101 QOslo - Talelon: 22 40 50 AIO - Telefoks: 22 4G 50 55 . Epost:phu@presse.no
T ————.

Adv. Emil Temmerdal Nordby, WP &
Advokatfirmaet Drevland & Grape DA, MO A
Pb. 6936, St. Olavs plass, G0 i s
0130 OSLO B Oslo, 31.05.2006

ATyt i

BRI b i o 0 e

SAK 064/06 - K-SOFT NORGE AS v. ADV. MOT COMPUTERWOQRLD.NO

Pressens Faglige Utvalg behandlet i sitt mete 30.05.06 ovennevnte kla ge. Vedlagt sender vi
et samunendrag av saken med utvalgets uttalelse helt il sist i sammendraget (uttalelsen er
merket "Pressens Faglige Utvalg uttales'). Saken er nd oversendt den innkla gede
redaksjonen. Vi viser til § 6 i vedtektene for Pressens Faglige Utvalg, dey det heter:

"God presseskilk tilsier at uttalelser som konkluderer med brudd eller kritikk,
gjengis snarest mulig, i sin helhet og pi godt synlig plass/i relevant sendetid i de
medier saken gjelder, med den faste vignett med PFUs logo."

I de tilfellex der det foreligger en fellende uttalelse ("brudd pa god presseskikk") eller
«keritikk» ska] utvalgets uttalelse gjengis i sin helhet, slik den foreligger fra utvalget. Ut over
dette stdr det derimot redaksjonen fritt 4 behandle sanunendraget av artikkelen(e) og
svarutvekslingen pi en journalistisk méate. For ordens skyld nevner vi at Pressens Faglige
Utvalg - i forstdelse med Norsk Presseforbunds styre - har slatt ned pa det forhold at
redaksjoner selv kommenterer utvalgets uttalelse samtidig med at uttalelsen publiseres, Det
er 4 forsta som at redaksjonen utnytter sin stilling til & knytte en polemisk replikk til
uttalelsen. Noe annet et det hvis man ogsa inrwemmer kiageren en samtidig kommentar.

Til din orientering vil vi opplyse at vi ogsa ber redaksjonen om 4 ¢4 tilsendt en datert
utskrift av den offentliggjorte uttalelsen. Denne vil deretter bli referert for utvalget. Finner
ikke PFU offentliggjeringen tilfredsstillende i forhold ti! vedtektenes bestemmelser, vil
utvalgel ta dette opp med redaksjonen,

Uttalelsen vil ogsa bli frigitt for offentliggjering giennom Norsk Telegrambyri (NTB),
Avisenes Nyhetsbyrs (ANB), fagbladene "Journalisten” og "Dagens Medier’, samt via
internett.

Med vennlig hilsen
for PRESSENS FAGLIGE UTVALG

KjeIAM. Borringbo
organisasjonssekretaer

VEDLEGG

PFU ER ET KLAGEORGAN OPPNEYNT AY NORSK PRESSEFORBUND. .
ORGANET HAR MEDLEMMER FRA PRESSECRGANISASIONENE CG FRA ALMENHETEN OG
BEMANDLER KLAGER MOT MEDIENE | PRESSEETISKE SPERSMAL,



86/BL/2006 13:89 32134388 KONTOR 0G SEKRETRRTJ SIDE B2/87

pressens faglige utvalg
P E. I l Radhusgt. 17, Postboks 46, Senrum Q101 Osle - Telefan: 22 40 50 40 . Telafoks: 22 40 50 55 - E-post:pfu@presse, no
eV = el
PFU-SAK NR. 064/06

KLAGER; Adv. Emil Temmerdal Notdby p.v.a. K-soft Norge AS

ADRESSE: Kr. Augusts gt. 12, 0164 Oslo :

TELEFON/TELEFAX: 22868080 /92295535

PUBLIKASJON: Computerworld.no (nett)

PUBLISERINGSDATO: 30.03.2006 og 31.03.2006

STOFFOMRADE: Forbruker

GENRE: Nyhetsartikkel

SOKERSTIKKORD: Tilsvarsrett

REGISTRERT: 05.04.2006

BEHANDLET I SEKR.: 05.04.2006

BEHANDLES 1 FFU: 30.05.2006
FERDIGBEHANDLET: 30.05.2006
BEHANDLINGSTID: 45 dager
KLAGEGRUPFE: Firma/bedrift
PFU-KONKLUSJON:  Brudd pd god presseskikk
HENVISNING VVPL.: 4.14
RETTSBEHANDLING:
OMTALE/ANONYM.:
MERKNADERK:

SAMMENDRAG:

Nettavisen Computerworldino la 30. mars 2006 ut en nyhetsariikkel med Httelen “Stanger
hodet mot veggen etter bomkjop”. I ingressen sto det:

"Byeklinikken forsekte forgjeves i levere ct dataprogram tilbake til leveranderen.
Manglende angrefrist og kjappe leverandarer gjer det vansgkelig for smibedrifter 4
ta affaere.” ‘

I bredteksten omtales lovverket generelt, og det konkrete eksempelet spesielt. Det er forklart
at en pyeklinikk ” kjepte et program fra leveranderen K-Soft som klinikken ensket 3
returnere”. Det aktuelle fakturertingsprogrammet ble markedsfert som rimelig, raskt 4 jobbe
med og enkelt i bruk. Videre bringer artikkelen uttalelser fra en IT-konsulent, Robin
Smidsred, som skulle installere programunet for eyeklinikken. [ artikkelen het det videre:

“Han [Smidsred; sekr.anm.] hevder overfor Computerworld.no at programmet
mangler gnmnleggende funksjonalitet og sikkerhet i forhold il vanlige krav.

- Jeg provde 4 installere datafilene pi serveren. Slik programvare bar ligge pd en
sikret server. Dette lot seg ikke gjore overhodet. Programvaren nektet 4 kjore fra
noe annet enn lokal maskin, sier Smidsred.

Han mente at funksjonaliteten var sipass gammeldags og usikker at han fraridet
BDyeklinilden i benytte programmet. '

PFU ER ET KLAGEORGAN OPPNEVNT Av NORSK PRESSEFORBUND.
ORGANET HAR MEDLEMMER FRA FRESSECRGANISASIONENE OG FRA ALMENHETEN oG
BEHANDLER KLAGER MOT MEDIENE | PRESSEETISKE SPERSMAL,



P6/06/2BB6 13:89 32134308

- 7o

[ VR EE = D ) Sy mnr LMoL ikJEd rrs

KONTOR 0G SEKRETARTJ SIDE B3/@7

Sak nr. 064/06

- Brukergrensesnittet forholdt seg ikke til stanclarder, og det var fantes ingen
avinstallasjonsmulighet i programvaren, Jeg vurderer dette som et hjemmesnekret
produkt som ikke holder dagens mil, sier Smidsrad.”

Deretter gjengir artikkelen en e-post fra leveranderen, som @yeklinikken mottok da de ba
om & fi levere produktet tilbake. Det stir:

"~ Bedrifter har IKKE angrefrist, vi kan og kommer ikke til & motta noen returer,
Med vennlig hilsen, Cecilia, Supportteamet, K-soft Norge AS.”

Adpunistrerende direkter i K-soft uttaler seg ogsa om dette { artikkelen:

"- Vi er et lite selskap som leverer programvare til veldig lav pris. Det er noen fi
som snsker 4 gdelegge for oss. De fleste kunder er forneyde, vi har 22.000 av dem i
Norge. Ifelge noxsk lov har ikke bedrifter angrefrist. Vi kan ikke ta produktene
tilbake. Kunden kan ha installert pakken, og kan bruke det i 30 &r. $4 kan han bare
sende pakken tilbake til 08s og kreve pengen tilbake, sier Karlsson til
Computerworld.no.”

31. mars 2006 fulgte Computerworld.no opp med en artikkel under Httelen “Tvilsom
markedsfering av programvare”. | ingressen star det:

“Store, kjente selskaper oppferes som kunder, men har aldri hert om selskapet.
Markedsferingsekspert Grom Kunae ved BI fordemmer programvareselskapet K-

Softs metoder.”
Og videre i bredieksten:

“Ifelge K-Soft bruker 11.000 bedrifter i Norge programvare fra selskapet, ikke alie
er like forneyde. Plyeklinikken i Toansberg lot seg blende av en rekke anerkjente
selskaper som K-Soft forer pa kundeligten i sin markedafaring, Talge hide
websiden til K-Soft, og de faksene selskapet sender ut i verden, er Tine, Statoil,
NSB, Raufoss Vapenfabrikk, Nycomed og Helikopterservice blant selskapets
kunder. Computerworid.no har vaert i kontakt med Statoil, NSB, Tine og Nycomed.
Ingen av selskapene emsker 4 std oppfart som referanse Hl K-Soft, ”

Computerworld.no bringer ogsa uttalelser fra disse selskapene sentralt og fra NHOs
neringsiuridiske avdeling. Advokaten deres sier til nettavisen at "uberettiget bruk av navn
[kan] fere til erstatningskrav og straffeforfalgelse.”

Og deretter star det:

"K-Softs markedsforing var omtalt i PC World Norge allerede i 2002. Sé lenge
ingen bererte sefter ned foten, kan selskapet fortsette sin markedsferingspraksis.”

Flere markedsferingseksperter uttaler seg videre i saken, Helt il slutt stir det;



Ll =T

10 LAl O L . O mnr il RkJL 1] Fris

B6/B6/2086 13:89 32134388 KONTOR DG SEKRETERTJ SIDE 84/87

Sak nr. 064/06

"Computerworld.no har forsekt 4 fA tak i K-Soft for 4 fA selskapets syn pa bruken
av referanser, men har ikke fitt svar.”

KLAGEN:

- Klager er K-S0ft Norge AS. De mener Computerworld.ne bryter Vaer Varsom-plakaten pa en
rekke punkter. I klagen stér det at daglig leder i K-Soft tok kontakt med Computerworld.no
sin journalist etter en e-posthenvendelse fra denne. Videre skriver K-Soft at “journalistan
gnsket svar ph om det ikke gjelder noen angrefrist for bedrifter ved kjop av programvare fra
K-Soft, og om bedrifter ber anbefales & ikke kjope programvare fra K-Soft”.

Deretter skriver Klageren:

"Kaxlsson [daglig leder i K-Soft; sekr.anm.] pravde videre 4 gi K-Soft sitt syn i saken, samt
gi journalisten informasjon om K-Soft sin virksomhet og kundekrets. Journalisten var
ikke interessert i & hore punktene der Karlsson var uenig i beskyldningene mot firmaet,
0g journalisten la da pd reret. Karlsson pravde 4 ringe opp, men teret ble igjen lagt pA.
Deretter ringte Karlsson opp til journalisten sin mobiltelefon, noe som medfarte at han
fikk et raserianfall der han truet Karlsson med 4 anmelde ham til politiet dexrsom han
prevde i ringe ham p3 mobiltelefonen igjen.”

Om den forste artikkelen skriver klageren:

"Det fremsettes beskyldninger fra It-konsulenten om at produktet Fakt2000 er et
"hjemamesnekret produkt’ og at det ikke holder dagens mil. Denne vinklingen var
overhodet ikke Karlsson klar over, han hadde ikice fitt muligheten fra journalisten til &
imetegd [It-konsulentens] pistander om programmets funlesjanalitet som var
hovedessensen i artikkelen. K-Soft tilbakeviser at det cr noe galt med programmet {...).”

Videre reagerer K-Soft pA at den samme It-konsulenten pa Computerworld.nos
diskusjonsside legger ut en lenke til en piratkopi av den omtalte programvaren. Lenken ble
fiernet da redakteren for nettsiden ble gjort oppmerksom pa dette.

Angéende den andre artikkelen, skriver K-Soft at daglig leder nok en gang fikk en
henvendelse pd e-post, at han ikke s& den for klokken 15.00, og at han valgte ikke 4 svare den
dagen. Klageren skriver:

"Med journslistens utblisning og totalt manglende oppfarsel friskt i minne, samt artikkelen
som ble skrevet (...) ensket Karlsson #id il 4 gi en gjernomgaende forklaring p& K-Soft sine
programmer, markedsfaring, kunder og annet som kan vare nyttig 4 gi informasjon om, slik
at han ikke skal misforgtds, Det vises til at det blant annet ; denne mailen bes om
dokumentasjon pé firmaets 11.000 kunder. Til tross for at K-Soft v/Karlsson uttrykkelig en
uke tidligere ovenfor journalisten {...) hadde gitt uttrykk for engket om tilsvar til en eventuell
artikkel, ble han i forbindelse med den andre artikkelen gitt under en arbeidsdag for 4
komme med tilsvar. Dette til trosa for at artikkelen ikke kunne sies 4 ha informasjon som var
av en slik karakter at det hastet 4 f4 det ut i offentligheten.” |



10 LAl

96/86/2086 13:69 321343€E8B

VO L e o J mnr il RkJL 1] Fris T |

KONTOR 0OG SEKRETERTJ SIDE 85/87

Sak nr. 064/06

X-Soft forklarer markedsfaringen med at de har “vist til konsernnavn (...} da dette ikke er
ment 4 fungere som referanser som skal bli kontaktet. Man ensker med dette & beskytte sine
kunder mot (...) personer man né er i rettslig konflikt med. (...) Tine, Statoil, NSB osv. er alle
kunder av K-5oft gjennom diverse meierier, bensinstasjoner osv. Det er selvsagt ikke
hovedkontorene og administrasjonen som benytter et regnskapsprogram til rundt tusen
kroner som sitt hovedprogram, (...)”

Avslutningsvis skriver klageren:

"K-Soft {onsker] 4 f& muligheten til 4 {4 motga beskyldningene mot seg pa nettavisen ti!
Computerworld. Redakteren har invitert K-Soft til 4 kunne delta pa avisens forum eller
komme med et leserinnlegg. Dette er uholdbart. Bt slikt innlegg ma man i beste fall lete seg
fram 4] pd nettsiden, og verdien av dette er tilsvarende null med hensyn pa & na frem. Av
den grunn kreves det at K-Soft pa vanlig mite gis anledning til 4 komme med tilsvar pd
vanlig spalteplass. Det vises i den forbindelse til at innlegget mot firmaet var
ferstesideoppslag.”

TILSVARSRUNDEN:

Computerworld.no skriver at de “ensket 4 stille spersmil vedrorende tilbakelevering av
programvare, og hvorvidt det ikke var god praksis 4 ta tilbake et produkt hvis kunden ikke
var fompgyd, nettopp for & holde en god profil i markedet. Daglig leder j K-Scft (...) var i
harnisk over i det hele tatt & bli stilt disse spersmdlene, og dro frem rettssaker og
hatkampanjer. Han besvarte likevel sparsmilene slik at vi hadde et sitat i saken, og K-Soft
hadde fitt tlsvarsrett.”

Da K-Soft ringte opp igjen filck journalisten “verken navn eller mobilnummer av
innringeren, og avsluttet samtalene. (...) Karlsson fortsatte & ringe p4 journalistens
mobiltelefon gjentatte ganger. PA foresporeel om & F4 navn, svarte han negativi,
journalisten la da pd. Etter en rekke oppringninger, ble frustrasjonen for stor hos
journalisten, og han fortalte Karlsson i klartekst at hvis han ikke sluttet, ville han
kontakte politiet”.

Computerworld.ne viser deretter til at de fikk bide e-post og faks fra K-Soft, og at innholdet
i disse ble gjennomgdtt for saken ble ferdigstilt. De sammenligner saken med andre vaniige

forbrukersaker i daﬁfﬂ;fﬁ PB Fi tvi

Angéende oppfelgingssaken skriver Computerworld.no at K-Softs praksis her er "beherig
dokumentert ved intervjuer med flere kilder som ikke kjermer til at de er benytiet som
referanser.”

Videre skriver nettavisen at de fikk tre brev fra K-Soft dagen etter den andre publiseringen.

”(...) Kaxlsson benyttet ikke muligheten da heller til & svare pa spersmil vedrerende sak
nummey to (...). Men i idsrommet mellom siste sak og brevet il meg, endret K-Soft
informasjonen pa sine hjemmesider. (...) Jeg har pt. ennd ikke fatt en eneste henvendelse fra
Karlsson om svar pa spersmdl, Og han tilbakeviser tilbudet om 4 komme med sin versjon j et



o
10 LWl UJUO S0 .27 mnr LMoL ikJEd rrs L | i

BR/B6/2BAE 13:89 32134388 KONTOR OG SEKRETARTJ SIDE BE/B7

Salc nr. 064/06

leserinnlegg. Deres syn pd at et slikt innlegg vil forsvinne og at man m4 lete etter det, har
ingen rot i virkeligheten. Karlsson forteller selv at han leste e-posten fra oss {..) vedrarende
markedsferingspraksisen deres, klokken 15.00 samme dag. Gitt hans mangesidige
korrespondanse kunne han lett ha svart meg samme kveld, morgenen efter eller senere - noe
han ikke gjorde. Karlsson har ikke lagt igjen noe telefonnummer, kun en offisiell
bedriftstelefon hvor man far spilt av bind med standardmeldinger. Han har heller ikke et
affentlig kjent mobiltelefonnummer, og det har han heller ikke pnsket & gi 0ss.”

Klageren fastholder at det var uheldig at journalisten valgte “a legge pad i en situasjon hvor
det har kommet flere anklager mot firmaet som klager ensket & rydde opp i”.

Computerworld.no mener klagerens “pastand om at Computerworlds journalist ikke var
interessert i & here X-Softs versjon er feil”. De skriver:

"I samtalen med lederen i K-Soft (rundt 15 minutter) fikk journalisten fra ferste setning here
at K<Soft har den beste advokaten i Norge, har vunnet flere rettssaker, forholder seg tl norsk
lov, og er/var offer for hatkampanjer. K-Soft skrev ogsd en lang e-post med samme innhold
dagen etter, lenge for publisering av artiklene. Innholder er hort og lest, og vi har vurdert det
i forhold t] artikicelens problemstilling. Senere i nevnte samtale truet lederen i K-Soft
journalisten direkte med rettesaker og PFU-anmeldelse hvis han ikke skulle like innholdet i
artiklene. (...) Dajournalisten innsa at han ikke kom lenger i saker, ba han om navret tl
lederen i K-Soft. Det fikk han ikke, men derimot fortsatte lederen i K-Soft 4 snakke om |
hatkampanjer og rettssaker.”



10 LAl VO L e o J mnr il RkJL 1] Fris T |

06/26/2606 13:89 32134388 KONTOR 0G SEKRETRRTJ SIDE B87/87

Sak nr. 064/06

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:

Klagen gjelder to nyhetsartikler pa nettsidene Computerworld no. Den ene omhandler
manglende angrefrist for programvarekunder. Et konkret program fra et navngitt firma blir
trukket fram, og en kunde og en It-ekspert omtaler dette programmet og firmaets
klagebehandling negativt. Den andre artikkelen dreier seg om markedsferingspraksisen til
det saxme firmaet. Det hevdes i artikkelen at firmaet bruker selskaper som, referanser uten
at disse er klar over det. Klageren er det omtalte firmaet, som mener de ikke har fAt: -
anledning til samtidig imotegdelse fordi Computerworld.no spurte om angrefrist, ikke om
reklamasjonsretl. Dessuten anferes det at Computerworld.no har brakt usanne opplysninger.

Computerworld.no mener klageren ble gitt mulighet til samtidig imategielse, og at klageren
gjorde ytterligere kontakt vanskelig ved ikke 3 gi fra seg navn eller telefonnumrasy til
magasinet. Computerworld mener dessuten & ha dekning for faktaopplysningene i artiklene.

Pressens Faglige Utvalg mener Computerworld.no var i sin fulle rett il & trekke fram
problemene knyttet til bade manglende angrefrist pa programvare og ugyldige referanser i
markedsfering. Anglende kontakten mellom magasinet og klageren, stdr pAstand mot
pastand med hensyn til hvordan dette har foregatt. Generelt viser utvalget til Vaer Varsom-
plakatens punkt 4.14, som blant annet sier at “Debait, kritikk og nyhetsformidling m4 ikke
hindres ved at parter ikke er villig til & uttale seg eller medvirke tl debatt”.

I denne klagesSRen set itvalget imidlertia af én annen del Av Eiinime purikt I Vet Vatzom-
plakaten i starre grad burde vaert tatt hensyn til: «<De sorm utsettes for sterke beskyldninger
skal svidt mulig ha adgang til samtidig imoteggelse av faktiske opplysningers. Utvalget
mener Computerworld.no skulle ha strukket seg lengre i sitt forsek pa 4 f4 en kommentar til
det direkte angrepet pa klagerens produkt.

Pa dette punkt har Computerworld.no brutt god presseskikk.

Oslo, 30. mai 2006

Odd [sungset,
John Olav Egeland, Sigrun Slapgard,
Ingeborg Moraus Hanssen, Eva Sannum, Henrik Syse



